Otteita eräästä suhteesta: haaveista, peloista ja kohtaamisista, vapaudesta ja pakosta.
Elämme suhteiden verkostoissa, jotka alkavat äidin ensikosketuksesta. Jokaisessa kohtaamisessa syntyy uusi suhde. Ihminen toteuttaa itseään suhteissa toisiin. Suhteet jäävät meihin, ne täydentyvät ja harventuvat, ja kannamme niitä mukanamme läpi elämän. Ne määrittävät, minkälaisia olemme ja millaisiksi haluaisimme tulla.
Koreografia ja konsepti: Alpo Aaltokoski Tanssi: Pirjo Yli-Maunula ja Alpo Aaltokoski Valosuunnittelu: Matti Jykylä Pukusuunnittelu: Pasi Räbinä Pukujen toteutus: Pia Karjalainen Musiikki: Kyörgy Kurtág, George Rochberg, Robert Schumann, Music from the Seychelles, Giya Kancheli Ääninauha: Mikko Hynninen
VIDEO
Ohjaus: Tapani Launonen Käsikirjoitus: Alpo Aaltokoski, Tapani Launonen, J-P Passi Kuvaus: J-P Passi Henkilöt: Pirjo Yli-Maunula ja Alpo Aaltokoski
Tuotanto: Nomadi-tuotanto, JoJo – Oulun Tanssin keskus Kantaesitys 15.3.2000 JoJo – Oulun Tanssin Keskus
Lehdistöarvioita
Tanssi-lehti 2-2000
Aaltokosken Lupauksia on monitasoisuudessaan komea kokonaisuus. Teos on arkaainen, historiallinen, samalla ajaton ajan ja paikan läpi kulkeva kertomus miehen ja naisen suhteesta. Aaltokoski on luonut viisaan, kerroksellisen, monella ajan ja mielen tasolla liikkuvan koreografian. Teoksen keskeinen visuaalinen elementti oli lattiaan projisoitu videokuva – loistava keksintö, joka itsessään liittää tanssin ja tanssijat ajan virtaan.
Aaltokosken liikekieli on kaunista ja itsestään virtaavaa. Hän itse on virtuoosimainen liikkuja ja liikuttaja. Aaltokoski liikkuu kuin luonnostaan painovoimaa uhmaten, hän on suvereeni painon ja suuntien sekä liikkeen jatkuvuuden käyttäjä. Hän voisi liikkua näyttämön halki ilman että näyttäisi liikuttavan lihastakaan. Kaiken tämän luonnollisen elastisuuden hän kuitenkin hallitsee ja kontrolloi täydellisesti.
Helsingin Sanomat 10.4.2000
Lupauksia on intensiivinen ja monitahoinen kuvaus ihmissuhteesta. Se näyttää suhteen juuri niin monimutkaisena, vivahteikkaana ja vaikeana kuin ne yleensä ovat. Hieno oivallus on projisoida videokuva lattiaan. Aaltokoski ja Yli-Maunula tanssivat kuvan sisällä. Yllätyksellinen koreografia näyttää, kuinka pariskunta taivaltaa lanteet keikkuen symbolisen elämän maantien vilistäessä heidän allaan. Aaltokoski ja Yli-Maunula tanssivat upean ylivirittyneen koreografian siihen sopivalla herkkyydellä – kuin neulankärjillä taiteillen.
Helsingin Sanomat 9.5.2000
Kekseliäs filminkäyttö tuo iloa ja huumoria ikuisuusaiheen käsittelyyn. Hyviä ovat myös Aaltokosken musiikkivalinnat, varsinkin unkarilaisen nykysäveltäjän György Kurtágin jousiglissandoina viuhahtavat repliikit. Pariskunnan lakonisessa ilmaisussa tiivistyy perisuhteen taivas ja helvetti. Kypsien tanssijoiden ilmaisu on tarkkaa, he tietävät tarkalleen mitä tekevät.
Kaleva 17.3.2000
Lupauksia on tapaus. Se on kudoksinen ja monisyinen. Lupauksia on mielenkiintoinen yhdistelmäteos. Se käyttää kerronnassaan niin eläviä esittäjiä kuin kuin videotallennetta. Teoksen avain on pyörre, se soljuu myös liikkeissä. Pyörre esiintyy myös luontokuvissa. Tanssijat sulautuvat kuvaan tosi kauniisti. Kyseessä ei ole harmoninen pikkuteos, vaan ihmisen kokoinen duetto.
Donald Hutera / Dance Theatre Journal 3 / 2000
Ascetically slim, with silvery close-cropped hair, forty-something Alpo Aaltokoski is another Finnish dance veteran. His Promises was a technologically inventive and utterly accessible study of the ups-and-downs of a relationship. Familiar territory, maybe, but the performances given by him and Pirjo Yli-Maunula – wearing dapper period costumes in gigantic video settings, like cyber modern dance version of a Strindberg play – were tremendous, complex and physically always clear. […] This meaningful dramatic entertainment was a festival highlight.
Katja Werner / Dance Europe 9 / 2000
If the youngster is really good wine, he’ll age like his fellow Alpo Aaltokoski (1958). Of course, pitting maturity against vivacity is silly. Aaltokoski’s piece, though treating an ancient topic, gives a hint that life gets more intense with experience, that it doesn’t really start until you’ve lived through a few endings: Promises sketches a divorce process.
Aaltokoski and his partner Pirjo Yli-Maunula deliver it as a duet of many shades. They don’t spare us the silence of love gone bad, but they also re-fill that wintry void, struggling from pain to mutual healing. In the meantime fresh wounds are inflicted, old scar tissue exposed. There’s a waltz of reminiscence and a hip-swinging show of spite. Hearts and bones and a number of porcelain plates get broken.
Every mood swing has its own rhythm and music, as they gradually grow apart. The set consists of an elaborate video projected onto the floor, serving as narrative device (sequences from the couple’s past, alternating with icy inner – landscape), mirroring the unspoken. Promises lingers in the head…
Esityshistoria
Kantaesitys: 15.3.2000 JoJo – Oulun Tanssin Keskus
Muut esitykset: 15.-30.3.2000 JoJo – Oulun Tanssin Keskus (7) 8.4.2000 Tanssi-Frenckell, Tampere (1) 4.-9.5.2000 Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki (5) 7.6.2000 Frankfurt, Saksa (1) 27.7.2000 Keskuskoulu, Täydenkuun Tanssit, Pyhäjärvi (1) 10.8.2000 Tampereen Teatterikesä, Tanssi-Frenckell, Tampere (1) 21.-22.4.2001 Nuku-keskus, Oulu (2) 20.5.2001 Monitoimihalli, Pyhäjärvi (1) 19.9.2001 Rovaniemen Kaupunginteatteri (1) 28.9.2001 Nomadit Stoassa -festivaali, Stoa Itä-Helsingin Kulttuurikeskus, Helsinki (1) 4.10.2001 University of Calgary, Kanada (1) 25.11.2001 Jugend-sali, Helsinki (osia teoksesta) (1) 26.11.2001 Tanssiareena Festivaali, Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki (1) 11.8.2002 Nordiska Dansdagar, Sunne, Ruotsi (1) 2.5.2003 Marginal Motion 2003 Festival, Turku (1) 6.5.2003 New Baltic Dance ’03 Festival, Vilna, Liettua (1) 4.10.2003 Barents Dance Festival, Brönnöysund, Norja (1) 17.1.2004 Teatro Ruben Dario, Managua, Nicaragua (1)
14.5.2004 Managua, Nicaragua (1) 15.5.2004 Granada, Nicaragua (1) 19.-20.11.2004 Festival Internacional de Solos y Duetos en Danza, Teresa Carreño Cultural Center, Caracas, Venezuela (2) 14.10.2005 Contemporary Dance Festival San Luis Potosi, Centro de Difusión Cultural Raúl Gamboa, San Luis Potosi, México 21.2.2006 klo 17:30 Les Hivernales Festival, Big Danse Théâtre, Avignon, Ranska (1) 3.-4.3.2006 Starsands Theater, Goyang Arts Center, Soul, Etelä-Korea (Korean tasavalta) (2) 14.11.2007 Kulturarena Bærum, Sandvika, Norja (1) 10.4.2008 Valve-Sali, Kulttuuritalo Valve, Oulu (1) 13.4.2008 Osuuspankkisali, Ylivieskatalo, Ylivieska (1) 23.-27.9.2008 Stoa, Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (5) 25.1.2009 Kulttuuritalo Valve, Oulu (1) 13.2.2009 Kokkolan kaupunginteatteri, Kokkola (1) 4.-5.12.2010 Stoa, Itä-Helsingin kulttuurikeskus, Helsinki (2)
Uoman muodostavat kuusiosaisen teossarjan Kuusi kuvaa kuolemasta osat III, IV ja V. Teos koostuu kolmesta simultaanisti samaan aikaan tapahtuvista sooloista.
Teosesittely Minimalistisen herkkävireinen Eilisen jälkeen matkaa itseen ja menneeseen, nykyhetkestä kohti tulevaa, ja muistuttaa toivon kannattelevan elämäämme. Alpo...