Tanssitaiteilija Alpo Aaltokosken ja irakilaisen ud-luuttutaiturin Ali Alawadin kehot ja taidot käyvät vuoropuhelua.
Maahanmuuttopolitiikka tulee väistämättä ja konkreettisesti näyttämölle Alpo Aaltokoski Companyn Ali & Alpo -teoksessa. Irakilainen ud-luuttumuusikko Ali Alawad haki Suomesta turvapaikkaa, sillä kotimaassaan hän ei pystynyt toimimaan muusikkona.
Kahden kielteisen turvapaikkapäätöksen saatuaan Alawad pakeni Suomesta maaliskuussa välttääkseen pakkopalautuksen. Esityksen suunniteltu konsepti muuttui siis ratkaisevasti politiikan tunkeutuessa mukaan nykytanssiteokseen, jonka piti alun perin tuoda näyttämölle sekä tanssija että muusikko.
Alawad ei ole teoksessa fyysisesti läsnä olevana, vaan hän soittaa ja laulaa videoprojisoituna kuvana ja äänenä. Syntyy paradoksaalinenkin vaikutelma, että kenties muusikko on jopa enemmän läsnä tällä tavalla kuin live-soittajana.
Alawadin kuva projisoituu ajoittain kahdennettuna näyttämölle. Takanäyttämön oikealle sivustalle ripustetulla mustalla harsokankaalla hän näkyy suurempana kuin etunäyttämön kankaalla. Alpo Aaltokosken sijoittuessa muutaman kerran kankaiden väliin syntyy hieno ristikuvaus miesten kehojen ja kuvien sekoittuessa toisiinsa.
Esityksen musiikkina on traditionaalisia arabialaisia sävelmiä, egyptiläinen valssi ja flamencoa sekä Johanna Stormin suunnittelema äänimaisema. Esityksen jälkeisessä keskustelutilaisuudessa Aaltokoski kertoo Alawadin arabiaksi laulamien kappaleitten sanoitusten käsittelevän niin rakkautta, kaipuuta, surua kuin koti-ikävää.
Laulujen sanoilla ei kuitenkaan ole katsomiskokemuksessa suurta merkitystä, sillä Aaltokosken tanssi ja Alawadin soitto ja laulu synnyttävät tuntutiloja, joihin katsoja-kuulija voi osallistua sanojen merkityksistä välittämättä.
Itse asiassa juuri se, ettei ymmärrä arabiaa, saa kuuntelemaan äänen sävyjä ja rytmejä kiinteämmin. Alawadin äänenkäyttö ja ud-luutun soitto koskettavat ja kiehtovat myös vieraudellaan.
Aaltokoski kuvailee keskustelutilaisuudessa omaa tanssiaan kehossa kiinni olemiseksi. Ja siitä juuri on kyse miehen äärimmäisen taitavassa, intensiivisessä ja hallitussa tanssissa.
Alussa Aaltokoski juoksee takanäyttämöllä vauhtiaan kiihdyttäen kuin takaa-ajettuna, ja juoksemisen vimma valtaa kehon niin, että maahankin heittäytyneenä jalat jatkavat juoksuliikettään. Sittemmin Aaltokosken tanssissa korostuvat kädet, joiden yhdenlaista soittoa alkaa rinnastaa Alawadin luuttua soittaviin käsiin.
Teoksen edetessä tanssijan ja muusikon välinen vuoropuhelu näkyy myös liikkeen ja musiikin yhtenevissä ilmaisumuodoissa. Aaltokoski tanssii irakilaista miesten tanssia mukaillen, flamencon ylvästä vartalonhallintaa, käsiliikkeitä ja askelia muistuttaen tai hän tanssii valssia kuin näkymättömän partnerin kanssa.
Esittääpä mies myös omaa versiotaan ns. vatsatanssista, jossa keskivartalon lihasten liike jatkuu kiehtovana eri ruumiinjäsenten toimintaratojen mahdollisuuksien luotaamisena.
Teoksen aikana Aaltokosken ruumis ja liike muuntuvat jatkuvasti, jolloin tanssijasta tulee moniääninen keho, yhdistelmä länsimaalaista nykytanssia ja arabialaisia perinteitä.
Tanssivan ruumiin kyky muuttua moneksi materialisoituu vaikuttavana. Näyttämöllä näkyvät ja kuuluvat kehot, sekä liikkeenä, kuvina että tunnelatauksina, uurtuvat syvälle.