Voi mitä herkkuja kymmenes Tanssin aika -festivaali tarjosikaan! Juuri kun on räpsytellyt silmänsä kirkkaiksi iltapäivän shamanistisesta matkasta Saga Elglandin seurassa, pääsee keskelle suomalaista lavatanssimiljöötä.
Kun astun sisälle tiiliseinäiseen, korkeaan veturihalliin, lattialla pyörähtelee jo kolmisenkymmentä tanssiparia. Mitä ihmettä? Seuratanssiopetusta tietysti! Kun Alpo Aaltokoski opastaa, käyvät valssin, tangon ja fuskun askelet tutuiksi. Puista tanssipaviljonkia ei tarvita aidon tunnelman syntymiseen.
Sitten alkaa illan esitys. Aina joku vie pukee tanssilavojen haikeansuloisen, kaipausta täynnä olevan väreilyn ja parinvalinnan problematiikan kiehtovaksi tanssiteokseksi. Hakeeko joku vai joudunko istumaan seinänvierustalla yksin? Sopivatko askeleeni yhteen tanssiparin kanssa? Joskus onnellisten parien seuraaminen tekee kipeää.
Ensisilmäyksellä katse kohdistuu näyttämölle lehahtaviin tanssijoihin: mitkä asut ja värit! Värileikki hypähtelee hillityn harmaasta, vihertävästä aniliiniin ja okrankeltaiseen, yksivärisestä raitaiseen. On hametta miehellä ja housuja naisella, ja joskus naisten asu täydentyy takilla ja jossakin pilkistää kirkkaanpunainen vyö.
Puvustus ei silti ole itsetarkoituksellista väreillä ja kuoseilla kikkailua, sillä tässä teoksessa tanssijoiden asut on tehty poistotekstiileistä. Eettistä ja kestävää, ja selkeä arvovalinta.
Musiikki rakentaa tanssille tiukan loimilangan. Tamara Lundin tumma, sensuelli ääni ja trumpetin sävelet kuljettavat aikaloikalla lapsuuteen.
Tanssiteoksen pilkkominen palasiksi ei tunnu mielekkäältä. Perinteisten seuratanssien ja nykytanssiosuuksien vuorottelu ja sekoittuminen on niin luontevaa, etten katsojana halua pystyttää raja-aitoja eri lajien tai tyylien välille.
Viisainta antautua tanssin vietäväksi.
Näen Esete Sutisen ja Jussi Väänäsen riipaisevan kauniin dueton ja kohtalokkaaseen tangoon taipuneet parit. Ripaus flamencoa istuu tanssilavalle siinä missä valssikin.
Vaikka Aina joku vie leikittelee perisuomalaisella kaiholla, ei kepeästi kulkeva teos ole kevyttä pintaliitoa: se lähestyy seuratanssikulttuuria arvostuksella.
Esityksen päätteeksi alkavat vapaat tanssit, ja niissä periaatteena on sekahaku. Alpo Aaltokoski Company viestittää, että tanssiin taipuu jokainen iästä, koosta ja kokemuksesta riippumatta.