“Siemenestä” pohjautuu koreografin kokemuksiin hänen ensimmäisellä Nicaraguan-matkallaan vuonna 1994. Vierailu sisällissodan ja kauppasaarron runtelemassa maassa oli koreografille järkytys hänen opettaessaan Contemporánea de Camara de Nicaragua -tanssiryhmää. Nälän ja puutteen keskellä tanssitunnit tuntuivat elitistiseltä, suorastaan väärältä. Paikalliset vastasivat Aaltokoskelle kysymyksellä: ”Kyllä, olemme köyhiä. Pitäisikö meidän olla myös henkisesti köyhiä?”
Matkaa seuraavana vuonna syntyi De Una Semilla: intensiivinen, rituaalinomainen soolo, jonka yksinkertainen ja askeettinenkin liikekieli heijastaa tekijänsä sisäistä maailmaa ja näkemystä liikkeestä.
“Sen, mikä on kaikkein arvoituksellisinta, sen joka punoutuu perusolevan juuriin, sen joka löytyy aistimusten aineettomasta lähteestä; sen minä yritän saada teille välitetyksi.”
Gasquet
Koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski (alkuper. versio) / Tanssi v. 2016 lähtien: Yeinner Chicas (Nicaragua) Musiikki ja äänisuunnittelu: Antti Riikonen Valosuunnittelu: Tuukka Törneblom Pukusuunnittelu: Päivi Uusitalo Valokuvat: Ninna Kuismanen
Aaltokoski on teoksensa upea tulkki. Hän on sataprosenttisesti läsnä ja kaiken aikaa kuin äärimmilleen jännitetty jousi, joka odottaa laukaisemistaan. De una semilla on lähes maaginen trippi, joka heti alkusekunneista riuhtaisee mukaansa.
Terhi Tarvainen, Iisalmen Sanomat 1998
Alpo Aaltokosken sooloteos De Una Semilla on äärettömän värisyttävä, hieno teos. Sen edessä menee sanattomaksi ja antaa Aaltokosken elementin, vartalon, liikkeiden, musiikin ja valon virrata tajuntaan ilman esteitä. Teos on voiman lähde, tasapainoinen kokonaisteos, joka välittää voimaa katsojan jokaiseen soluun.
Jan-Peter Kaiku, Hufvudstadsbladet 9.10.1995
Alpo Aaltokoskis nya solo De una semilla kännetecknas av en utpräglad intensitet och enhetlighet där struktur ocj innehåll till fullo möter varandra. I detta solo har Alpo Aaltokoski även utvecklat sin teknik och de medel han även tidigare eftersträvat till en synnerligen stark och absolut originell scenframställning. Man kunde tala om ett genombrott eller med en allegorisk anspelning på verkets namn De una semilla – ur ett frö, saga att det är som om en kraftig planta nu vuxit fram ur ett frö.
Auli Räsänen, Helsingin Sanomat 7.10.1995
Liikkeen toisto ja esityksen intensiteetti nostavat esityksen elämykseksi. Määrettä shamanistinen on kulutettu ehkä jo liikaa, mutta Aaltokosken kohdalla se ei ole kevyesti heitetty. Hänen esityksessään on magiikkaa, ainutkertaisuutta ja syvyyttä. Tämä soolo täytyy nähdä!
Muut esitykset 1995 Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskus (5) 1996 Tampereen Teatterikesä (1) 1996 Pyhäsalmi (1) 19.9.1997 Festival International de la Danza Contemporanea, Teatro Ruben Dario Managua, Nicaragua (1) 23.-25.10.1997 Teatro de la Danza, Mexico City, Mexico (2) 14.7.1998 Tanssi Itää Joensuussa -tapahtuma, Rantakylän auditorio, Joensuu (1) 14.-15.11.1998 Zodiak – Uuden tanssin keskus, Helsinki (2) 20.1.1999 Nuku-keskus, Oulu (2)
15.12.1999 Kansainvälinen modernin tanssin biennale, Mahe, Seycelles (1) 21.10.2005 Festival Internacional de Solos y Duetos en Danza Teatro Teresa Carreño (Auditorium José Félix Rivas), Caracas, Venezuela 25.5.2006 (tanssi: Mariano Vega) Maailma kylässä -festivaali, Tanssiteatteri Hurjaruuth, Kaapelitehdas, Helsinki (1) 27.-28.5.2006 (tanssi: Mariano Vega) Teot 3, Sotku, Kuopio (2) 10.-17.12.2008 (tanssi Joona Halonen) KokoTeatteri, Helsinki (5) 4.-5.5.2016 (tanssi Yeinner Chicas) Aleksanterin teatteri, Helsinki (2)
Uoman muodostavat kuusiosaisen teossarjan Kuusi kuvaa kuolemasta osat III, IV ja V. Teos koostuu kolmesta simultaanisti samaan aikaan tapahtuvista sooloista.
Teosesittely Kokeileva tanssiteos, jonka työryhmä on haastanut itseään erityisteknisiin suorituksiin. Faux rakentui samanaikaisesti tanssisalilla, apuvälinetekniikka- ja...