Tanssiyhteisö Nomadi ry:n johtoon on valittu kaksi osa-aikaista taiteen ammattilaista. Toiminnanjohtajana 1.12.2024 aloittaa Kai Artes ja...
Uutta kulmaa klassikkoduettoon ja askelia machismosta miehisyyteen –
Alpo Aaltokoski Companyn ja Jussi Väänäsen teokset syyskuussa Stoassa
Palkitun Alpo Aaltokosken koreografia Together palaa näyttämölle uutena tulkintana. Dueton rinnalle Stoassa nousee Jussi Väänäsen kantaesitys Pasos, jossa tanssija pureutuu maskuliinisuuden malleihin mittavan kilpatanssihistoriansa, muistumiensa ja kokemustensa kautta.
Vangitseva duetto uudessa valossa – Together on kertomus yhdessäolosta
Alpo Aaltokoski Companyn Together käsittelee kahden ihmisen välistä suhdetta, sen jännitteisyyttä ja joka hetkessä muuttuvaa luonnetta. Kantaesityksensä (2010) aikaan teoksen saattoi nähdä kommenttina silloiseen tasa-arvokeskusteluun. Kolmetoista vuotta myöhemmin esiintyjien sukupuolen sijaan voivat teoksen aihe ja kerronta saada katsojan kokemuksessa enemmän tilaa.
Kotimaan keskeisimpien tanssifestivaalien ohella Together on kiertänyt Italiassa, Nicaraguassa ja Meksikossa. Teosta on luonnehdittu suomalaisen taidetanssin klassikkoduetoksi ja yhdeksi Aaltokosken parhaista teoksista. Nyt sen tulkitsevat uuden sukupolven tanssijat Jussi Suomalainen ja Jere Jääskeläinen.
”Teos on yhtä aikaa ankara ja sensuelli sekä muodoltaan että liikekieleltään. — Kaikki tunneilmaisu keskittyy kehoon. Kalle Paasosen valot määrittävät suurelta osin esityksen tunnelmaa. — Aake Otsalan luoma musiikkimaailma vyöryy tajuntaan yhtä vääjäämättömänä kuin valotkin.”
Annikki Alku, Savon Sanomat 14.6.2014
Machosta mieheksi – Pasos tekee näkyväksi Jussi Väänäsen tanssitaivalta
Ensi-iltansa Stoassa saa Jussi Väänäsen soolo Pasos. Kilpatanssikentiltä taidetanssin pariin siirtynyt Väänänen ruotii teoksessa machokulttuurin ja maskuliinisuuden väkivahvaa perintöä ammatillisen identiteettinsä rakentumisen ja purkamisen kautta.
“Omaksuin kilpatanssiin lajina ja maskuliinisuuteen yleisemminkin liittyvät kulttuuriset konventiot varsin nuorella iällä. Niiden pohjalta muodostui varhainen tanssikäsitykseni, ja tuo kapeakin ajatusmalli ohjasi taiteellista tekemistäni pitkään, huomaamattani. Oli valtava oivallus, kun aloin hahmottaa henkilökohtaisen tanssihistoriani salakavalia vaikutuksia ajatteluuni. Se oli myös ensiaskel Pasos -teoksen syntyyn”, kertoo Väänänen.